Sunday, February 16, 2014

DAY 1: GOLD COAST > QUEENSLAND, AUSTRALIA

fuhh! lama sungguh aku tak tulis blog yer. accually, kisah pergi ausie ni dah lama kot. tapi, aku try tulis biar nampak macam baru balik semalam. krik! krik! krik! dipendekkan cerita, kat sana memang BEST. bila tengok cara diaorang uruskan public transport, persekitaran yang bersih, cara memandu dan lain-lain memang okeh sangat. insyallah, kalu pegi sana korang tak kan sesat kalu TAK malu bertanya. itu pasti! kalu pergi tempat orang ni, jangan nak BLUR sangat. relax sudeh!
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

kadar matawang AUD1 = RM3.23 kita mula dengan harga tiket la yer! ceritanya, mula-mula aku and da geng rancang nak pergi PERTH tapi hasil daripada jadi pak tunggul depan PC dari jam 12.00 malam sampai jam 4.00 pagi, sebab nak tiket murah punya pasal. AIRASIA punye promo kan! last-last DAPAT tiket pergi GOLD COAST sebab harga tiket lebih kurang aje. baik pergi yang jauh sikit kan. it better! harga tiket RM797.00 (all include). patutnya, nak pergi berlima jadi bertiga. patutnya, pergi bertiga jadi berdua. tak kisah lah korang pergi berapa orang pun, yang penting pandai jaga diri kat tempat orang. jangan nak cuak sangat sebab kalu korang percaya TUHAN tuh pemilik dunia ni and ajal maut tuh kat tangan DIA, insyallah selamat jer. baca la pengalaman penulis-penulis blog tuh. cari info banyak-banyak u’oll.

akhirnya hari yang ditunggu-tunggu, 05 mei 2013 (Ahad) coming! jam 6.00 pagi dah siap-siap. omg, fobia tertinggal flight aku memang takkan pernah hilang so, pergi awal kat airport memang perkara biasa. sampai jer LCCT SEPANG, macam biasa sental BUBUR SEAFOOD MARRY BROWN. terbaik! jangan lupa check in flight awal-awal yer. dari LCCT SEPANG lagi, bila pergi negara-negara omputih macam nih memang banyak prosedur sikit. dapatkan VISA dulu, guna online sudeh. ni link nye http://www.migrationexpert.com.au/australian_visa/ sebelum naik flight pun, ada beberapa kaunter kena lepas. backpacker yang OVER macam kami nih memang susah nak ambik baggage kalu beli tiket flight. alasan aku senang, taknak beg DEUTER aku yang beli kat HO CHI MINH VIETNAM nih rosak. lalalalala. setiap orang lain caranya. akibatnya, 4 tin TUNA kena kebas dengan imigresen. kejam!

Coolangatta Airport, Gold Coast
jam 10.20 pagi, we r fly! tido, bangun, makan, tido, bangun, tido, bangun, makan, makan. ambik masa 7 jam lebih perjalanan and kami sampai di COOLANGATTA AIRPORT, GOLD COAST lebih kurang jam 8.20 malam (waktu tempatan). perbezaan masa adalah 3 jam kehadapan. fuhhh, sejuk u’oll! over tak! over tak! aku nih kira ok la, kakak aku lagi over kot. jangan marah yer sis. hahahahaha. hasil survey kat blog-blog orang lain, aku dimaklumkan imigresen kat ausie nih straight sikit. siap ada anjing-anjing comel katanya, yang akan hidu beg-beg korang. makesure kalu korang bawak barang makan, declay la betul-betul yer. kami plak malas nak banyak cerita. so, memang kami tak bawak apa-apa pun. bawak tuna tapi dah sedekah kat IMIGRESEN MALAYSIA tadi. tapi, alhamdullah kami takde kena check beg bagai. sambil senyum, dia suruh jalan. eh, eh, eh, mana anjingnya. siap cari ni tapi takde pun. mungkin dah tido kot!

keluar jer pintu imigresen tuh, first thing yang kami cari mana nak beli GOCARD. gocard tuh kegunaannya lebih kurang macam touch’n’go. aku tahu pasal benda ni pun waktu baca blog http://kakiberangan.blogspot.com/ and kalu korang nak tahu pasal gocard boleh la baca kat sini https://gocard.translink.com.au untuk lebih detail. korang boleh beli di GOLD COAST TOURIST SHUTTLE. kat sini gak korang boleh ambik map, katalog, promo, kupon dan sebagainya untuk guide korang nanti. deposit gocard AUD5.00 and korang boleh topup berapa korang suka ikut keperluan. jangan risau kalu rasa topup sikit sebab kalu amaun dalam kad tuh dah nak abis, korang boleh topup kat driver bas nanti. bagitau jer nak tambah nilai. kalu ada lebih nanti boleh REFUND.

Gold Coast Tourist Shuttle
guide and gocard

dah dapat gocard jom kita cari bas untuk ke hotel di SURFERS PARADISE. bus stop dia memang kat luar bangunan airport. insyallah kalu korang keluar jer pintu airport akan nampak tempat tunggu bas tuh. sebelum tuh tengok la jadual bas kat situ. make sure no bus yang betul! kami stay kat surffer paradise so, no bas yang akan ke sana antaranya no.702 bila bas sampai, touch jer gocard korang kat tempat yang patut ditouch. jangan nak blur sangat. ligatkan mata tuh sikit! kalu nak kepastian, korang tanye jer driver bas untuk pastikan bas tuh akan lalu suffer paradise atau tidak. kalu nak senang lagi, bagitau kat driver bas tuh korang nak berhenti kat sana and UNCLE tolong bagitau yer kalu dah sampai. selalunye dia akan jerit bila dah sampai. SUFFER PARADISE! tambang bas ke sana AUD4.85/pax.

dari bus stop nak ke hotel lebih kurang 15 minit jalan kaki (tambah sesat barat sikit). sempat lagi singgah 7eleven (versi ausie) untuk beli makanan yang boleh dimakan. hehehehe. telur 10 biji AUD4.75, oreo and mineral AUD8.35. setelah mengambil kira semua kelebihan and kekurangan tempat nak stay, akhirnya CHATEAU BEACHSIDE RESORT menjadi pilihan hati. RM580.26 untuk 3 hari 2 malam. agak mahal sebenarnye tapi sekali sekala kata akak aku nih. aku redah jer la. sangat berbaloi dengan harga. hotel nih sangat dekat dengan laut. turun hotel jer, pandang kiri terus nampak laut. view bilik hotel pulak ada 2 view. menghadap laut and ada bilik yang menghadap building. boleh tengok view bilik kat picture bawah tuh yer sebab bilik yang kami stay menghadap building. dalam bilik nih jugak ada microwave. so, untuk langkah perjimatan boleh la main masak-masak.

view dari bilik yang menghadap BUILDING
Chateau Beachside Resort
jam 12.00 malam keluar kejap pergi memantau kawasan. yang penting nak cari kat mana HARD ROCK CAFÉ SURFERS PARADISE. ALHAMDULILAH, seperti yang telah disurvey! Memang dekat sangat dengan hotel. nanti nak pergi senang! sepanjang kami jalan-jalan tuh jumpa la MCD, masuk dalam mcd kejap untuk ambik garam and pepper jer. misi masak memasak akan bermula. banyak juga kedai MAMAT ARAB kat sani. kita makan pizza and kebab jer la yer. harga AUD10.40 bagi pizza and kebab. dah penat pusing-pusing, mata pun dah kuyu. sejuk plak tuh. balik hotel and tido! sebelum tido sempat lagi mencekik! layan picture lagi. cuci mata sudeh.